Thursday 20 January 2011

KHaSiAt COKLAT


Sumber : GOOGLE

~Coklat adalah kaya dengan antioxidant seperti catechins an phenols. Ia membantu dalam pencegahan sakit jantung dan kanser. Kandungannya sama seperti dalam teh hijau, jus oren, bayam, bawang, jagung dan pisang.

~Coklat hitam dikatakan mempunyai empat kali kadar catechins dan phenols berbanding teh. Untuk makluman, satu kajian menyatakan, minumlah teh tanpa susu untuk mendapat khasiat antioxidant teh.

~Phenols dikatakan dapat melindungi daripada serangan sakit jantung. Antioxidant yang wujud bukan setakat melindungi sel-sel dan DNA daripada radikal bebas malah ia menghalang pembentukan bahan lemak yang boleh menyebabkan salur darah jantung tersumbat.

~Coklat tidak mengemukkan. Tidak ada satu jenis makanan akan menyebabkan gemuk. Pengambilan berlebihan sesuatu jenis makanan meningkatkan kalori. Jika kalori ini tidak dibakar sebanyak ia diambil, ini yang menyebabkan kegemukan. Makanlah coklat dalam kadar yang sederhana, bukan sekadar coklat malah semua jenis makanan.

~Satu kajian yang dijalankan di Universiti Pittsburgh mendapati coklat tidak menyebabkan migrain seperti yang disangkakan sebelum ini. Mereka yang sering mengalami migrain atau sakit kepala boleh memakannya tanpa perlu risau ia akan menyebabkan sakit kepala.

~Malah coklat mengandungi bahan seperti ubat penenang, yang menjadi penahan sakit dan meningkat tahap rasa sihat. Coklat keluarkan endorphins yang membuat kita rasa gembira.

~Makan seberapa banyak dan kerap, coklat bukanlah bahan ketagihan. Permakanannya boleh dihentikan bila-bila masa.

~Makan coklat dikatakan boleh menguatkan sistem pertahanan badan. Ini boleh mengurangkan risiko jangkitan selsema dan flu.

~Coklat bukanlah penyebabkan jerawat. Jerawat disebabkan oleh perubahan hormon dan genetik. Jangan streskan diri, makanlah coklat. Ia boleh tenangkan anda sewaktu stres.

~Coklat mengandungi phenylethylamine dan tyramine, bahan kimia yang menyebabkan rasa sayang dan berahi. Coklat adalah salah satu makanan aphrodisiac. Phenylethylamine adalah kimia yang berkait dengan amphetamines. Ia meningkatkan aliran darah, kadar glukos dalam darah, jadikan kita lebih waspada atau sedar dan rasa puas. Coklat boleh dikatakan makanan untuk seks selain tiram.

~Coklat berwarna hitam merupakan sumber tembaga (copper) dan dalam kadar sedikit adalah perlu untuk kesihatan metbolisma dan membantu menghalang penyakit Alzhemier's dan osteoporosis.

~Bagi wanita yang menghadapi PMS, makan coklat dapat membekalkan magnesium yang diperlukan oleh badan. Datang bulan mengurangkan kadar magnesium dalam badan dan ini meningkatkan masalah kesakitan waktu haid (PMS).

~Bagi wanita, coklat menggalakkan pengeluaran kimia endorphins bagi otak wanita, yang menggalakkan rasa gembira dan mengurangkan stres.




Dirujuk & Diolah Daripada: Majalah Jelita 2000 & Buku Rahsia Coklat 2005.




 




P/S : Coklat... Oh! Coklat.... i Luv U... huhuhuhuh....

9 comments:

Unknown on 20 January 2011 at 19:20 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ui..bagus pla coklat nie..nanti sy beli kan tuk my wife...hehehe..er..tapi ada sy terbaca kat news japan coklat musuh utama anjing??lau bagi anjing makan,anjing itu akan mati dalam msa beberapa jam,sbb dia-pencernaan dalaman anjing lambat berbanding manusia dan binatang lain..korang caya x?

Unknown on 20 January 2011 at 20:45 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

lamanya tak makan coklat

gunsirit on 20 January 2011 at 21:05 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Sya memang minat makan coklat. Tapi masalah dia gigi saya pandai sakit kalau talampau makan banyak..but it isa good snack though..

LennMommaChubby on 20 January 2011 at 21:07 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

jos : bh kasi la coklat sm wife tem valentine nanti... hehe.... yupp... coklat boleh membunuh anjing kerana ia mampu merosakkan sistem pernafasan dan jantung anjing. Dengan ounces yang banyak mampu membunuh seekor anjing bersaiz kecil. huhu... ksiankan...

E.d.Y : makanlah sekali-sekala... coklat ni bagus...

donny on 20 January 2011 at 21:31 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

adidi..feberet saya ni..ngap..ngap! minta la 10 lenn haha tamaha

LennMommaChubby on 20 January 2011 at 21:39 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

guns : esemen.... minta juga ko aarrr... jgn la ko kunya kalo mkn coklat, guns... ko kemam dlm mulut saja bh. Biar tu coklat yg mncair... ayaaahhh... sa mo mkn coklat skrg owh...

LennMommaChubby on 20 January 2011 at 21:59 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

donny : sedap bh coklat kan.. bh nanti la sa kasi ko bnyk2 kalo sa pndai sudah buat coklat sndiri...

Jaw @ MyGamanBorNeo on 28 January 2011 at 16:01 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

hahaha ... happy yer bila baca. Tidak perlu susa hati lagi kalau makan coklat lepas ni hehe :)

LennMommaChubby on 29 January 2011 at 08:12 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Mrs.MyGamanBorneo : Yuppp... Dulu sa ingatkan coklat ni boleh menggemukkan...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~* MaRkETinG

 

Copyright © 2008 Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez | Blog Templates created by Web Hosting Men