Friday, 24 June 2011

6 JeNiS MaKaNaN UnTuK KuLiT LeBiH CeRaH!



1. LIMAU
Semua jenis limau termasuk limau bali merupakan sumber vitamin C yang memberikan manfaat kepada kulit yang mana mampu meningkatkan pengeluaran kolagen dan elastin dalam tubuh yang berfungsi untuk mengurangi kedutan dan memperlambatkan penuaan kulit. Ia juga dapat memperlambatkan penghasilan melanin, pigmentasi yang membuatkan kulit kelihatan gelap. Usahakan menambah limau setiap hari dalam menu anda. Selain limau, tomato juga buah yang kaya dengan Vitamin C.


2. SAYURAN JINGGA DAN HIJAU
Lobak merah san brokoli serta sayuran yang sama warna dengannya mengandungi banyk beta-kerotena yang berfungsi sebangai antioksidan. Selain mencegah kerosakan sel, beta-kerotena juga akan diubah oleh tubuh menjadi vitmin A yang amat berguna untuk memerangi jerawat, memproduksi sel kulit baru dan membuatkan kulit kelihatan cerah dan muda. Adalah lebih baik jika kita mendapat sumber Vitamin A melalui makanan.


3. IKAN
Hidupan air ini kaya dengan asid lemak omega-3 yang merupakan bahan utama untuk kulit sihat dan cerah. Selain itu tuna dan salmon yang kaya dengan protein dapat melindungi kulit daripada panahan cahaya matahari yang merbahaya dan pencemaran. Protein tersebut juga akan membantu dalam penghasilan semula sel-sel kulit baru dan akan membuatkan kulit bercahaya dari dalam.


4. AVOCADO
Avocado merupan sumber Vitamin E. Ia amat bergunakan untuk menghambat penuaan kulit dan membersihakan kulit daripada flek-flek hitam dan bekas jerawat. Mengambil avocado secara teratur dan berkala akan mencegah kekenduran kulit seiring peningkatan usia.


5. GANDUM
Gandum boleh didapati pada semua jenis sereal dan roti. Gandum mengandungi biotin yang membantu sel tubuh memproses lemak sebagai manfaat yang baik untuk kulit. Kekurangan biotin akan membuatkan kulit menjadi kering dan kusam.


6. MINYAK ZAITUN
Percikkan sedikit minyak zaitu ke dalam salad buah ataupun sayuran. Ia bukan sahaja menambahkan kelazatan tetapi juga kandungan asid lemak yang ada pada minya zaitun akan membuatkan kulit cerah bermaya dan sihat berseri-seri.



Sumber :  www.tipshebat.com   Gambar = Google







P/S : Kulit aku ada kesan jerawat yang sangat degil untuk dilenyapkan... Nak cuba avocado!

8 comments:

MyGamanBorNeo on 24 June 2011 at 12:44 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

semua makanan di atas saya suka kecuali avocado.

LennMommaChubby on 24 June 2011 at 14:49 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@MyGamanBorNeo
Patut la cantik kulit ko kan MGB..

Abang Long on 24 June 2011 at 14:56 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ada satu lg...bersenam di waktu pagi utk mendapatkan vitamin D semulajadi dr cahaya matahari.. memang baik utk kulit tuh..mudah dan tak payah kuar duit..

http://abanglongonline.blogspot.com/2011/06/bestnyer-bunyi-ringtone.html

LennMommaChubby on 24 June 2011 at 15:15 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Abang Long
Yupp... Thnx 4 d additional info Abg Long.... ^^

ZORA on 24 June 2011 at 17:54 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

semua yg ada kat atas 2..gandum je zora selalu makan..huuhuhuh...:)

LennMommaChubby on 25 June 2011 at 09:12 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@ZORA
gandum o.k apa.... menyihatkan... ^^

samizul.net on 26 June 2011 at 23:43 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Selalu makan ikan.. Patut pun ada cerah2 sket, ahaks! XD

LennMommaChubby on 27 June 2011 at 08:46 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@samizul.net
Wahhh... hehehe... LMC nak slalu mkn ikan la kalo mcm ni... ^^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~* MaRkETinG

 

Copyright © 2008 Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez | Blog Templates created by Web Hosting Men