Monday 27 June 2011

PeNJaGaAN AsAs UnTuK MuKa BeRJeRaWaT


google

MEMBERSIH
Bersihkan wajah dua kali sehari iaitu pada waktu pagi dan malam sebelum tidur untuk menyingkirkan kotoran, minyak dan bakteria yang menyumbat pori-pori wajah. Cukup hanya dua kali kerana terlalu kerap membersihkan wajah akan membuatkan wajah menjadi kering, iritasi dan memicu kepada penghasilan minyak berlebihan yang menyebabkan kulit berjerawat.


PENGELUPASAN
Pengelupasan sebenarnya penting untuk semua jenis kulit. Ia bertujuan untuk menyingkirkan sel kulit mati dan memperbaiki struktur kulit. Gunakan pembersih / srcrub muka khusus untuk kulit berjerawat yang bersesuaian. Proses pengelupasan untuk muka berjerawat boleh juga dilakukan dengan menggosok secara perlahan tuala yang direndam terlebih dahulu dengan air suam. Ia sebagai alternatif bagi kulit muka berjerawat dan terlalu sensitif. Lakukan pengelupasan 1-2 kali seminggu.

ALAT PENJAGAAN WAJAH KHUSUS
Gunakanlah produk-produk khas yang mampu menangani masalah jerawat. Pilihlah krim, pembersih dan pelembab yang mengandungi benzoil peroxyde, salicylic acid atau retin-A. Bersihkan wajah dahulu sebelum membubuh sebarang ubat jerawat. Jangan terlalu sering menggunakan ubat jerawat kerana ia akan membuatkan kulit teriritasi dan sangat kering. Dalam beberapa kes jerawat yang teruk, penghidap perlu menemui doktor dan mungkin akan diberikan ubat untuk dimakan.

MELEMBAB
Walaupun kulit yang berjerawat itu cenderung berminyak, jangan lupa untuk memakai pelembab. Pilihlah pelembab bertekstur ringan dan bebas minyak seperti gel dan losyen. Pastikan pelembab mengandungi sun protection sekurang-kurangnya SPF 17 (paling minima).


PENCEGAHAN 
Cari punca dan jauhi perkara-perkara yang memicu jerawat. Awasi pemakanan dan hindari penggunaan kosmetik yang kurang sesuai. Minumlah air 2 liter sehari.




 www.tipshebat.com






P/S : Menyempat di antara kerja-kerja yang bertimbun!

2 comments:

Jaw @ MyGamanBorNeo on 27 June 2011 at 20:43 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

uiii nah, ini masalah saya pernah suffer sejak umur 15 tahun. tapi lepas kawin pula, sekali sekala saja muka diserang jerawat.

LennMommaChubby on 28 June 2011 at 09:38 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@MyGamanBorNeo
siokk juga ko MGB.. LMC masih lg diserang walaupun sudah beranak-pinak.. huhuhu... Terutama waktu hampir2 mo dtg "bendera jepun"...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~* MaRkETinG

 

Copyright © 2008 Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez | Blog Templates created by Web Hosting Men