Saturday, 2 April 2011

10 MaKaNaN YaNg MeMpUnYai RaCuN TeRsEmBuNyi



TOMATO
Buahnya sendiri tidak mengandungi racun tetapi daun dan batangnya mengandungi bahan kimia Glycoalkaloid. Paras Glycoalkaloid dikatakan tinggi pada buah Tomato yg tumbuh meliar tetapi yang ditanam untuk komersialpun masih juga mengandungi bahan kimia ini. Ia boleh memberi masalah kepada perut. Glycoalkaloid sangat merbahaya dan mempunyai kesan yang kuat sehingga dapat digunakan untuk mengawal serangga perosak.
[LMC : Suka makan ulam tomato]


EPAL
Epal mengandungi Cyanide tetapi bukan dalam paras yg tinggi. Cyanide tidak dijumpai dalam buah Epal tetapi di dalam bijinya. Memakan Epal dengan bijinya sekali sememangnya tidak akan membunuh tetapi tidak digalakkan Jika biji-biji Epal dikunyah dan dimakan, ia boleh menyebabkan kompilasi.
[LMC : Selalu gigit-gigit biji selepas makan epal. Nasib baik tak keracunan.. Erm... Bad habit..]

CERI
Ceri boleh dimakan mentah, dimasak dan boleh dijeruk masam atau manis. Walaupun Ceri kelihatan tiada masalah untuk dimakan, ia sebenarnya beracun. Jika kamu pernah memakan Ceri tanpa membuang bijinya, kamu sebenarnya telah membebaskan Hydrogen Cyanide ke dalam badan. Jika biji Ceri diambil dalam kuantiti berlebihan, ia boleh menyebabkan pening kepala, kekeliruan, gelisah dan muntah-muntah. Dos yang terlalu banyak membawa kepada kesusahan bernafas, tekanan darah tinggi, dan kerosakan buah pinggang.
[LMC : Tak suka makan ceri, o.k...]

BADAM / ALMOND
Buah Badam sangat beracun jika tidak mendedahkannya kepada suhu yang tinggi. Buah Badam yang pahit perlu melalui beberapa proses terlebih dahulu untuk menghilangkan racun. Ianya mengandungi Cyanide dan di kebanyakan negara adalah dilarang menjual Badam yang belum dibuang racunnya.
[LMC : Pernah makan almond yang rasa pahit sedikit. Beracun rupanya kalau rasa pahit... Huhuhuhh]

KENTANG
Batang dan daun termasuklah ubi adalah beracun. Jika diperhatikan betul-betul, kamu akan mendapati ubi Kentang berubah menjadi kehijauan. Ini disebabkan oleh paras Glycoalkolid yang ada di dalamnya. Dalam sejarah, pernah dilaporkan kematian disebabkan keracunan ubi Kentang. Keracunan boleh berlaku dengan meminum air rendaman daun dan memakan ubi Kentang yang telah bertukar kehijauan. Ia boleh menyebabkan badan lemah dan koma.
[LMC : Kentang putar... yummy... ^_^]

CILI
Setiap Cili mengandungi bhan kimia bernama Capsaicin. Capsaicin inilah yang membuatkan Cili mempunyai pedas dan hangat. Jika diambil dalam jumlah yangg banyak, ia boleh mengundang kematian. Bahan kimia ini sangat kuat kesannya sehingga boleh digunakan sebagai peluntur cat dan pepper spray. Cili yg terlalu pedas seperti Habaneros, boleh dirasa Capsaicin nya pada kulit ketika dipotong.
[LMC : Sanagt-sangat menggilai cili!]

KACANG / BIJI GAJUS
Tahukah kamu kacang gajus yang dijual di pasaraya sebenarnya tidak mentah sepenuhnya tetapi telah distimkan. Ini kerana kacang gajus yang mentah mengandungi Urushiol iaitu bahan kimia yang sama terdapat dalam Poison Ivy. Bila urushiol diambil dalam kuantiti yang banyak, ia bolah menyebabkan kematian. Keracunan gajus memang jarang berlaku, tetapi orang yang terdedah kepadanya ketika dalam proses memasarkannya kadang-kadang berisiko untuk mendapat kesan sampingan.
[LMC : Last year punya Christmas ada orang bermurah hati bagi biskut gajus. Tak berani makan coz bentuknya pelik sangat..keng3]

CENDAWAN
Terdapat 5000 spesis Cendawan yang ditemui dan 100 daripadanya adalah beracun. Dalam kebanyakan kes keracunan, cendawan boleh menyebabkan gastrointestinal (radang usus). Oleh kerana cendawan termasuk dalam kategori fungi, ia sangat sukar untuk dibezakan yang mana selamat untuk dimakan dan yang beracun. Dipercayai cendawan yang dijumpai dalam kawasan pedalaman berkemungkinan beracun. Salah satu jenis racun Cendawan yang merbahaya adalah Alpha-amanitin, yang boleh menyebabkan kerosakan hati.
[LMC : Kakak LMC pembekal cendawan tiram di supermaket & restoran. Siapa nak beli contact LMC << Promosilah pula...]

IKAN BUNTAL
Vertebra kedua paling beracun di dunia. Sangat popular di Korea dan Jepun untuk sebagai hidangan makanan dan dikenali sebagai Fugu. Bahagian hati ikan ini sangat beracun dan boleh menyebabkan kematian. Racun dalam ikan dikenali sebagai tetrodotoxin dan ianya boleh mengakibatkan kebas, tekanan darah tinggi dan kekejangan otot.
[LMC : Suka makan ikan tapi ikan ni tak sanggup nak makan. Bukan sebab beracun but ikan ni nampak cute bila 'mengembang'... ^ ^]

UBI KAYU
Ubi kayu banyak dijumpai di Caribbean dan Amerika Selatan. Bau dan rasa bergantung kepada jumlah Cyanogenic Glucosidal yang terdapat di dalamnya yang dibuktikan sangat beracun. Jika disediakan dengan cara yang salah ia boleh menyebababkan kematian. Ia sangat beracun kerana paras cyanide yang boleh meningkat jika penyediaan salah. Boleh menyebabkan kelumpuhan badan.
[LMC : Siapa dah cuba makan ubi kayu rebus cecah madu yang asli???? Sedap......]



Diubahsuai dan diterjemaah ikut suka hati di www.toptenz.net
Semua gambar dipinjam dari Google...








P/S :  Pernah dengar satu kes kematian di kampung dulu -keracunan ubi kayu.

6 comments:

Ellen on 4 April 2011 at 07:50 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

baru sa tau yang makan ubi kayu sama biji epal tu mengundang bahaya...thks tuk info ni sis..hehe

LennMommaChubby on 4 April 2011 at 09:03 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Ellen
wlcome... sa pun ndak tau... selalu sa gigit biji epal selepas makan... memang pahit gila... nasib tak keracunan...

EB on 4 April 2011 at 10:14 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Hehehe.. tu kentang kn mula² sya tngk sya ingat dia tumbuh bjuntai juga oh.. hahahaha..

nelly on 4 April 2011 at 10:46 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wah ..baru Nelly tahu !

LennMommaChubby on 4 April 2011 at 11:02 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@EB
Takkan tumbuh berjuntai dengan tanah2 sekali kan?.. ^^ Baru kena cabut bah tu...

LennMommaChubby on 4 April 2011 at 11:03 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@nelly sama2 la kita memperkasakan pengetahuan... ^^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~* MaRkETinG

 

Copyright © 2008 Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez | Blog Templates created by Web Hosting Men