Friday, 1 April 2011

TeLiTi AmArAn BeRiKuT PaDa TuBuH AnDa


-Google-
MATA
* Membran Pucat
   - Jika bahagian bawah dalam mata anda kelihatan lesu an pucat, ia adalah kemungkinan anda mengalami masalah kekurangan sel darah merah. Makanlah makanan yang mengandungi zat besi seperti daging, hati, kerang dan sayuran hijau. Atur pertemuan dengan doktor untuk buat ujian lanjut.  

* Benjolan Kuning
   Jika terdapat benjolan kuning timbul pada bahagian atas atau bawah kelopak mata anda, ini bermakna anda mempunyai tahap kolestrol LDL yang tinggi. Benjolan ini adalah simpanan lemak yang berlebihan. Kurangkan makan daging dan makanan berminyak.


GUSI
* Gusi Merah & Berdarah
   - Anda berkemungkinan menghidap penyakit gingivitis. Penyakit ini boleh menyebabkan anda kehilangan gigi. Kajian menunjukkan bahawa anda mungkin akan menghadapi risikopenyakit jantung, kencing manis dan keguguran.
*  Gusi Mengecut
    - Struktur gusi mungkin faktor keturunan namun mungkin ada kaitan dengan tabiat merokok dan juga stress.


KUKU
*  Kuku Tidak Rata
    - Ada di antara anda yang mempunyai kuku tidak rata atau brbonggol secara semulajadi dari lahir. Namun jika kuku anda tiba-tiba mengalaminya, ini berkemungkinan anda mengalami anemia. Perubatan Cina pula berpendapat ia adalah akibat kekurang kalsium dalam diet harian.
* Tanda Putih Pada Kuku
Ini menujukkan anda kekurangan minerak zink. Mineral ini penting untuk kekuatan tubuh. Tambahkan susu, telur, keju atau beras perang dalam menu anda untuk menambah mineral ini dalam tubuh.


BIBIR & LIDAH 

* Bengkak & Kemerahan
   - Petanda masala anemia. Berjumpalah dengan doktor. Selain itu tambah pengambilan makanan yang mengandungi zat besi. Masalah ini juga mungkin petanda bahawa tbuh anda kekurangan vitamin.
* Ulser Mulut
Ulser mulut atau dipanggil mulut pecah yang kerap berlaku menunjukkan usus anda tidak sihat. Anda mungkin mengalami masalah sakit usus.

* Bengkak Mulut
   - Mulut yang bengkak sama ada sakit atau tidak menunjukkan anda mungkin menghadapi risiko sakit kanser oral, terutamanya jika anda seorang perokok dan minum minuman keras. Berjumpalah dengan doktor untuk ujian lanjut.


KAKI & TUMIT
*  Urat Timbul
Jika anda tidak bergerak aktif, darah berkemungkinan terkumpul di bahagian kaki. Lama-kelamaan ini akan menyebabkan jaringan urat timbul. Atasi masalah ini dengan melakukan senaman ringan setiap hari dan makan buah-buahan berwarna ungu seperti anggur dan beri.
* Tumit Mengembang
Tanda berlakunya ‘water retention’ akibat kekurangan air dalam tubuh. Minum lebih air dan elak minum minuman berkafein, teh pelawas dan minuman keras.


NAJIS & AIR KENCING
*  Kencing Berwarna Kuning Pekat
    - Tubuh kekurangan air. Tambah jumlah air yang diminum satiap hari. Selain itu minumlah teh herba dan buah-buahan segar.
*  Kencing Berwarna Merah/ Merah Jambu
    - Terdapat jangkitan pada pundi kencing yang akan menyebabkan pendarahan. Jumpalah doktor untuk ujian lanjut.
* Najis Berdarah
   - Usus anda mungkin luka. Mungkin juga ada kaitan dengan kanser usus. Jumpalah doktor untuk ujian lanjut.





www.tubuhdankesihatan.com 










P/S : Masa tak cukup untuk up-date blog selalu. Bersawang dah WAREHOUSE aku. Nak buat auto-post la....

12 comments:

beaty on 1 April 2011 at 16:57 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Len tu orang kg punya teh mcm teh pelawas oh kan

LennMommaChubby on 1 April 2011 at 17:41 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@beaty
Ya, beth.. Teh pelawas tu...

Pian Pavregas on 1 April 2011 at 19:22 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wow, hebat... mcm duktur suda owhh...heheh

gunsirit on 1 April 2011 at 20:02 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

saya punya kuku kan..itam saja sebab sya selalu kurik tanah, tanam gatah..ehhe

Ellen on 1 April 2011 at 23:48 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

baru sa tau pasal benjolan kuning tu...good info sis..

LennMommaChubby on 2 April 2011 at 09:04 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Pian Pavregas
LMC hanya ingin berkongsi... ^^

LennMommaChubby on 2 April 2011 at 09:04 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@gunsirit
Isshhh.. Itu lain la, guns.. hahaha...

LennMommaChubby on 2 April 2011 at 09:05 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Ellen
Wlcome... ^^

Mrs.MyGaman BorNeo on 2 April 2011 at 11:13 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

adudui lenn, takut saya baca. nasib setakat ni belum ada tanda2 mcm tu.

LennMommaChubby on 2 April 2011 at 13:27 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Mrs.MyGaman BorNeo
Sa pnah ada timbul putih2 d kuku sebab berpantang makan telur... ^^

Asma Ahmad on 3 April 2011 at 01:57 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

gud info doct. hehehe... gusi ni slalu snsitif. klu gsok gg xleh kuat sgt. urat lak mmg real timbul kt tgn ngn kaki... nmpak cm ggah prkasa lak. hahaha...

LennMommaChubby on 4 April 2011 at 09:02 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Asma Ahmad
doct???... maluu plak kena ckap mc tu.. well... LMC hanya ingin berkongsi.....

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~* MaRkETinG

 

Copyright © 2008 Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez | Blog Templates created by Web Hosting Men