Saturday, 12 February 2011

AdA ApA DaLaM PiSaNg??..



                                                         Sumber : GOOGLE

Siapa suka makan pisang, sila angkat tangan..... (Teruknya intro... hehehe. Tiada idea lain sudah ni...)
Kamu tahu tak ada beberapa zat baik yang terkandung dalam pisang? Pisang yang betul-betul masak lebih mudah dicerna dan gula buahnya sudah berubah menjadi glukos semulajadi membuatkan proses penyerapan serta peredarannya di dalam darah juga menjadi lebih cepat. Ini antara khasiat pisang yang aku dapat cari. [Mungkin ada banyak lagi.. Tapi ini saja yang sempat.]


1. Sebagai Sumber Tenaga
~ Pisang dapat dicerna dengan mudah. Gula yang terkandung di dalamnya diubah menjadi sumber tenaga yang bertindak secara pantas. Ia baik untuk pembentukan tubuh, fungsi otot dan sangat berkesan untuk menghilangkan penat. (Untuk yang menjalani hidup aktif setiap hari. Tak payah makan benda lain untuk tambahkan tenaga, makan pisang sudah memadai..)

2. Penderita Anemia.
~ Pesakit anemia disarankan untuk menikmati 2 biji pisang setiap hari kerana ia mengandungi zat besi yang tinggi. (Yang ini aku dah cuba. Doctor tu sendiri yang syorkan untuk aku. Dulu aku menghidap anemia sel sabit).

3. Penyakit Usus & Perut
~ Pisang yang dicampurkan dengan susu cair dijadikan sebagai ubat untuk penyakit yang berkaitan dengan usus. Selain itu, ia disarankan juga untuk pesakit yang mengalami masalah sakit perut dan bagi menyeimbangkan semula jumlah asid di dalam perut. (Bila perut aku berasid, aku akan makan apa saja yang penting dapat isi perut. Lain kali hendak cuba makan pisang..)

4. Mengubati Luka Akibat Terbakar (Ni daun pisang.Bukan buah.Tak apa.Yang penting, Pisang. LoL)
~ Daun pisang juga boleh digunakan untuk mengubati kulit yang terbakar dengan cara menyapukan abu daun pisang yang telah dicampurkan dengan minyak kelapa. Ia memberi kesan yang menyejuk sehingga di bawah kulit. (Ni petua dari nenek aku... hehee...)


5. Mencantikkan Wajah
~ Pisang lenyek dicampurkan dengan sedikit susu dan madu disapukan pada wajah setiap hari secara rutin selama 30-40 minit. Basuh wajah dengan air suam, diikuti dengan membilasnya dengaN air sejuk atau ais. Wajah akan nampak sihat dan bercahaya. Jika ingin melihat keberkesanannnya, lakukannya selama 15 hari berturut-turut . (aku sedang mencuba yang ini... ^_^).

6. Mengawal Berat Badan
~ Pisang juga berperanan dalam penurunan dan penambahan berat badan. Pengambilan 4 biji pisang dan 4 gelas susu tanpa lemak atau susu cair setiap hari mampu menurunkan berat badan. Jumlah kalori yang terkandung dalam menu tersebut hanyalah 1250 kalori sahaja. (Diet pisang... tak makan benda lain. Gerenti terus kurus-murus macam tiang letrik. Tapi aku tak tahan... Wuwuwuwuwu). Bagi yang hendak menambahkan berat badan, nikmati segelas ‘bana milk-shake’ yang dicampurkan dengan madu, buah-buahan, kacang dan mangga setiapkali selepas makan. Ia amat berkesan. (Macam sedap saja resepi ni... Tapi takkan aku mahu menambah lemak tepu yang menggelember ni pula kan...)






-Dipetik daripada pelbagai jenis sumber.




P/S : Aku mula jatuh cinta pada pisang!

14 comments:

beaty on 12 February 2011 at 12:17 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wah ngam2 ada pisang berangan sa d ruma len..mau kasi lenyek la ni tus campur madu ni..hehehehe

LennMommaChubby on 12 February 2011 at 12:27 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Bh ngam la tu beth.. Kasi shining muka ko b4 valentine... heheh

josrevalution on 12 February 2011 at 13:28 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wow....nanti sy buat present pada awek saya yg kedua pisang nie bersama ulasan yg no 5 pada valentine nanti..huhuhu..dan lupakan coklat tu...hahaha....my new entry>http://josrevalution.blogspot.com/2011/02/e-book-panduan-keselamatan-komputer.html

Liling on 12 February 2011 at 16:08 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Wahaaaa,segala jenis pisang ka neh?

pisang keling,emas,berangan, bla bla blaaaa

gunsirit on 12 February 2011 at 16:40 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wow nice new layout...pisang mmang baik untuk kesihatan..kalau susah mau birak..makan lah pisanfg banyak2..ehhe

ghost writer on 12 February 2011 at 17:34 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

apa yang sedap untuk pisang....

pisang goreng dengan salutan tepung adabi.hihi

Zurina J. on 12 February 2011 at 21:32 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Saya suka makan pisang...
patut pun tg no.5 tu slalu sy dapat...ahahahaha...:P

LennMommaChubby on 12 February 2011 at 23:37 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

jos : amboi2.... telampau sgt ka muka awek ko tu sampai tergamak ko mo bgai dia pisang beserta dgn ulasan?.. hahaha

Liling : Yuppp.... Semua jenis pisang.. Jgn bh ko sebut "pisang keling". Nanti ada yg terasa.. hehe..

Guns : Thnx, guns..... ya lorr... tapi kalo telebih mkn pisangpun ndak bagus juga tau... huhuh

gost writer : of coz la pisang salut tepung (tak kira tepung brand apa). Kerepek pisangpun sedap taw...

Zurina : Wow... realy?... hehe... sy sdg mencuba ni... mana la tau boleh jadi secantik kulit muka dato' CT kan... hehee

E.d.Y on 13 February 2011 at 20:13 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

tp instructor gym lain pulak cakap...pisang xsesuai untuk diet...pisang boleh menaikkan berat badan dengan cepat... xtau la mana satu yg betul...huhu

LennMommaChubby on 13 February 2011 at 21:17 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

E.d.Y : Tu la pasal kena mkn 4 biji pisang dlm sehari n tak makan benda lain lg dah...brkfast, pisang... lunch, pisang.. tea time, pisang... dinner pun pisang... asyik pisang saja... huhu

josrevalution on 14 February 2011 at 01:17 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

lenn...kan lagi bagus cam tu baru pa org kata"lain dari yg lain"hahaha.....my new entry>>

http://josrevalution.blogspot.com/2011/02/kenapa-valentine-day-haram.html...kenapa valentine day haram dalam islam????

Ellen on 14 February 2011 at 08:09 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wah..sa pun memang suka makan pisang tapi nak tengok lu apa jenis pisang ..hehe

dea on 14 February 2011 at 09:07 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

saya suka pisang tapi kalorinya terlalu tinggi lah....

LennMommaChubby on 14 February 2011 at 09:58 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

jos : lain dari yang lain dan bakal kebuluran.. hahaha..... sudah lawat blog ko tadi...

Ellen : Sama la, ellen... sa pun pandai kenen mo pilih2 ni....

Dea : tu la pasal bila makan pisang kena kurangkan sedikit pengambilan kalori... huhu

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~* MaRkETinG

 

Copyright © 2008 Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez | Blog Templates created by Web Hosting Men