Friday, 18 February 2011

MiGrAiN


~Google~


MIGRAIN adalah satu keadaan di mana sakit kepala terjadi disebabkan oleh aliran darah dan prubahan dalam kimia otak. Perubahan ini menyebabkan arteri yang membekalkan darah ke otak tersekat dan menimbulkan sakit kepala terjadi disusuli dengan rasa tidak selesa pada perut, loya dan pening. ( here.)



JENIS-JENIS MIGRAIN

1) Migrain Tanpa Aura
    - Rasa berdenyut-denyut pada sebelah kepala
    - Pesakit ternampak bayangan bergaris-garis
    - Terjaga dari tidur akibat kesakitan yang amat sangat
    - Berasa sangat loya ataupun muntah
    - Terlalu sensitif pada cahaya dan bunyi
    - Denyutan yang dirasakan amat sakit dan apabila disentuh penghidap boleh pengsan
2) Migrain Dengan Tanda Aura
    - Jarang berlaku
    - Pesakit akan mengalami pandangan seolah-olah ternampak garisan membesar yang kemudiannya hilang
    - Penghidap akan terasa mabuk, kebas-kebas pada bahagian dalam badan beberapa minit sebelum
      serangan. 
3) Opthalmoplegic Migrain
    - Terlalu jarang berlaku
    - Sakit kepala yang keterlaluan dan boleh menyebabkan mata jadi juling ataupun buta sementara
    - Mata menjadi sepet sebelum menjadi juling (Retinal Migraine)
    - Pesakit boleh hilang pandangan dalam masa hanya beberapa minit
4) Status Migrain
    - Berlaku apabila seseorang itu mengalami migrain yang teruk dan berterusan
    - Boleh mengakibatkan penghidapnya mendapat strok
    - Migrain yang berlaku berulang-ulang pada kanak-kanak menyebabkan mereka muntah-muntah dan sakit
      perut yang berterusan.



PUNCA-PUNCA

1. Genetik.

2. Aktiviti yang berlebihan pada pangkal otak mengakibatkan ‘neurotransmitter’ seperti ‘norephenepherine’ dan ‘serotinin’  menjadikan urat darah sempit dan kembang kemudian mengakibatkan rasa sakit.

3. Tekanan perasaan atau ‘stress’.

7. Terlalu banyak minum minuman yang berkafein seperti kopi atau minuman beralkohol.

8. Cahaya yang sangat terang.

9.  Tidak cukup tidur / tidur berlebihan.

10. Letih yang keterlaluan.

11. Bau-bauan ‘perfume’ yang terlalu kuat.

12. Pengambilan pil ‘contraceptive’.

13. Haid.

14. Pengambilan pemanis tiruan.

15. Makanan yang mengandungi histamine dan ‘vasoctive agent’.



KAEDAH RAWATAN

a) Rawatan Semasa Serangan
    - Sesetengah  kes memberikan respon positif selepas mengambil aspirin atau parasetamol yang dikombinasikan dengan ubat tahan muntah (metochorlpramide).
   - Ubatan antiradang (bukan steroid/NSAIDs) seperti diclofenac dan ibuprofen.
   - Ubatan jeni perencat (COX-2) seperti meloxicam dan etoricoxib.
   - Ergotamine digunakan bagi migrain jenis aura yang sukar dikawal. Tetapi ubat ini tidak boleh diberikan kepada penghidap penyakit kadviovaskular.
   - Sumatriptan (agonis 5-HT1) mengawal sakit kepala dan mual dalam masa yang singkat.

b) Rawatan Pencegahan
    - Rawatan ini dilakukan kepada pesakit yang mengalami lebih daripada 3 insiden migrain teruk yang berlaku setiap bulan.
    - Contoh ubatan yang diberikan:-
       a. Pizotifen
       b. Beta blocker
       c. Amitryptilline
       d. Sodium valporate
    - Ubatan tersebut mempunya kesan sampingan yang tidak baik contohnya seperti Pizotifen-meningkatkan berat badan dan Amitryptilline boleh menyebabkan sedasi (kesan tenang dan tenteram).



Sumber : www.migrain.com, www.biovco.com,
 






    P/S :  Fuhhhh... Dekat 6 jam aku buat benda ni... Huhuhu...





    8 comments:

    penhitam on 18 February 2011 at 19:43 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

    selalu gak kena, tapi selalunya tidur ajelah ubatnya..

    gunsirit on 18 February 2011 at 19:53 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

    Lama juga 6 jam..hahaha. Anyway nice tips. Saya kadang2 ada juga migrain tetapi selalu nya migrain pasal kogutan..hehehe

    Mrs.MyGaman BorNeo on 18 February 2011 at 21:32 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

    6 jam ko research pasal migrain? wow! saya dengar stress melampau pun blh mybbkan seseorg tu di serang migrain.

    E.d.Y on 18 February 2011 at 21:50 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

    selalu pening kepala..migrain kot..tp malas nak g check doktor

    LennMommaChubby on 19 February 2011 at 08:53 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

    penhitam : migrain jenis tu berpunca drpd kurang tdur n letih agaknya kan.. hehe

    guns : mesti lalama, guns.... Sambil buat keja kan... huhuhu. Hahaha... Migrain kogutan, tu lagi klasik!...

    Mrs.MyGaman BorNeo : Yupp... Susah bh buat research sambil buat keja ni... huhuh.... Yupp... betul... Stress tu salah satu pemicu.

    E.d.Y : Kalo tak melampau sangat, boleh diubati dengan "tidur"... ^^

    EJA on 19 February 2011 at 15:59 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

    kawan eja cakap org magrin ndak boleh makan choclate..betul ka?

    Aemy Shamy on 20 February 2011 at 00:07 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

    thx for this! sy selalu kna migrain klu x cukup tidur..huuhuuu

    LennMommaChubby on 20 February 2011 at 20:47 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

    EJA : Yupp... Terutamanya yg menggunakan pmanis tiruan...

    Aemy : Wlcome, Aemy.... Kalo mcm tu pastikan tdur ko cukup k... ^^

    Post a Comment

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    ~* MaRkETinG

     

    Copyright © 2008 Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez | Blog Templates created by Web Hosting Men