Wednesday, 2 March 2011

12 SeBaB KeNaPa HaiD AnDa LeWat ~Dari Wanita Untuk Wanita (^-^)


~gambar dipinjam dari si Google~

  • Tekanan:   Tekanan dalam bentuk fizikal dan mental boleh mempengaruhi hormon anda dan seterusnya kitaran haid. Bila kita dalam keadaan tertekan badan akan mengeluarkan hormon stress yang boleh menganggu ovulasi dan seterusnya memberhentikan haid kita.
  • Masalah kesihatan:   Sakit secara tiba-tiba seperti demam panas, menjalani pembedahan, atau sakit yang memerlukan rawatan intensif boleh memberikan tekanan fizikal terhadap badan dan seterusnya menganggu kedatangan haid kita.
  • Ubatan:   Mungkin baru-baru ini anda baru mencuba jamu atau menjalani rawatan traditional atau intensif untuk menguruskan badan. Sekiranya betul, kemungkinan besar ia punca mengapa haid anda lewat.
  • Berlebihan hormon prolaktin:   Hormon prolaktin yang berlebihan menghalang pengeluaran telur dan seterusnya menyebabkan haid anda lewat berbulan-bulan lamanya. Sekiranya anda merasa seperti susu keluar dari puting payudara atau pening kepala, berjumpalah dengan doktor kerana kemungkinan besar anda mengalami masalah hyperprolatinemia.
  • Menyusu badan:  Sekiranya anda menyusu badan terutamanya secara eksklusif, haid anda mungkin tidak akan datang sehingga berbulan-bulan.
  • Masalah tiroid:   Rasa panas, berdebar dan kekurangan berat badan secara mendadak mungkin merupakan tanda yang anda mengidap penyakit tiroid. Jangan berlengah sekiranya ia disertai dengan haid yang sedikit atau tiada langsung. 
  • Gemuk:   Berlebihan lemak dalam badan boleh memberikan ketidak-seimbangan hormon kerana ia menjadi tempat simpanan hormon estrogen. Berlebihan hormon estrogen akan menyebabkan haid anda terganggu seterusnya lewat haid. Cuba kurangkan 10% dari berat anda sekarang dan kemungkinan besar kitaran haid anda kembali seperti biasa. 
  • Terlalu kurus:   Tidak cukup lemak dalam badan juga boleh memberikan masalah terhadap haid anda. Ini kerap terjadi kepada mereka yang terlalu banyak senaman seperti atlit dan penari balet. Mendapatkan kembali berat badan yang sepatutnya dengan secara automatik akan mengembalikan jadual haid anda semula.
  • Tersilap kira:   Masalah ini juga kerap terjadi. Dikatakan 40% wanita gagal mengingati dengan tepat tarikh sebenar haid mereka. Asal ia dalam kitaran 21-35 hari, haid anda andalah normal. Pastikan mencatit dalam nota hari pertama haid anda setiap bulan supaya anda tidak lagi risau.
  • Menopause:   Bagi mereka yang berusia lewat 40’an, mengalami haid yang semakin sedikit dan jarang-jarang adalah salah satu tanda menopause. Sekiranya bimbang, berjumpa dengan doktor untuk pemeriksaan dan sedikit ujian darah boleh membuat diagnosa yang tepat. Anda juga disarankan untuk menjalani pap smear untuk memastikan yang anda tidak mengalami masalah di pangkal rahim.
  • Pencegah hamil:   Sekiranya anda baru-baru ini mengambil hormon pencegah hamil seperti depo-provera atau implanon, ia adalah sebab mengapa haid anda lewat datang. Alat pencegah hamil berhormon menghalang ovulasi terjadi seterusnya kedatangan haid. Jadi jangan risau!
  • Hamil:   Akhirnya, sebab mengapa anda lewat haid adalah kerana anda hamil!... 


Sumber : http://wanitadankesihatan.com

  


 
P/S : Ada seorang kawan yang minta aku buat n3 ni... (^^,).. Timba la apa yang patut yerr...

    11 comments:

    beaty on 2 March 2011 at 17:43 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

    len sa rasa sa lambat datang sebab sa baru2 sakit owh..lagipun stress jua sa ni month..

    LennMommaChubby on 2 March 2011 at 17:51 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

    Ya lorr.... Dulu sa pun mcm tu... huhuh.... Entah-entah ni bulan sa lambat ni coz makin gumuk suda sa.... ^^

    gunsirit on 2 March 2011 at 18:50 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

    Nasib sya teda haid..yg ada sirit saja..hehe

    Mrs.MyGaman BorNeo on 2 March 2011 at 19:11 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

    huh ... kalau saya stress, period pun 2 bulan sekali dtg. kalau dtg mmg senggugut teruk.

    EJA on 2 March 2011 at 20:10 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

    eja tengah risau ni..kitaran period eja teratur..tapi sejak bulan lalu jadi tidak teratur pulak..bulan 2 haritu eja period dua kali..awal bulan and ptengahan..pastu..sekarang awal bulan 3...period lagi!!..huh..risau sa..

    nelly on 2 March 2011 at 21:54 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

    baru tahu ..tq2 ..
    =)

    LennMommaChubby on 3 March 2011 at 08:51 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

    guns : ko mmang la ted ahadi, guns... kucing bertanduk tu kalo ada... ^^

    Mrs : Sa pnah juga dua kali dlm satu bulan. Tapi wktu tu tak la stress sgt... Disebabkan oleh pemakanan kali...

    Eja : Momma dulupun kitaran teratur juga... Tp tba2 berubah plak jd tak teratur. Kalo terlalu kerap, mesti mo jumpa doktor tu....

    Nelly : Wlcome, nelly... ^^

    macam2je on 3 March 2011 at 13:08 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

    nseb bek lelaki x haid, klu ada.....

    LennMommaChubby on 3 March 2011 at 13:53 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

    hahahaha... kalau ada, memang laris habis tampon dan tuala wanita...

    EJA on 3 March 2011 at 19:31 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

    ok...thanks sis..huhu

    LennMommaChubby on 4 March 2011 at 08:28 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

    wlcome...... ^^

    Post a Comment

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    ~* MaRkETinG

     

    Copyright © 2008 Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez | Blog Templates created by Web Hosting Men