Thursday 9 December 2010

TeRpaKsA MenGuLiT KeNanGaN


Pagi tadi Co menurunkan aku di hadapan pejabat pos. Tiba-tiba aku terserempak dengan kerani kaunter post office yang baru hendak masuk ke dalamMySpace . Aku kenal sangat dengan perempuan ni (kerani kaunter yang aku maksudkan). Walaupun aku tidak tahu namanya, tapi muka dia tu sudah lekat di memori aku. Aku masih ingat bagaimana dia melayan aku ketika aku berurusan dengannya di pejabat pos beberapa bulan yang lalu. Dan ini bukan yang pertama kali aku terserempak dengannya.MySpace

Oleh kerana aku telah berbalas renungan dengan perempuan ini secara tidak sengaja, maka aku terpaksalah mengulit kenangan lalu (meskipun aku bukannya saja-saja untuk mengingati). Setiapkali aku terlihat kelibatnya, secara automatik kisah itu ter"play back" di ingatan MySpace.

Dan biarlah aku kongsikan kisah tu di sini. Bukan cuba untuk memburuk-burukkan, tetapi hanya satu ketidakpuasan hati yang diungkapkan dalam bentuk cerita. Tak salahkan??...

Begini kisahnya :

Beberapa bulan yang lalu, Co bergiat aktif dalam ebay. Dia menjual barangan cedera mata/souvenirs. Agak lama juga dia mengiklankan barangannya barulah ada seorang (Germany) yang berkenan untuk membeli seunit. Co meminta tolong untuk mengirimkan barang tersebut memandangkan tempat kerja aku berhampiran dengan pejabat pos.

Dipendekkan cerita (nanti kena complain lagi... hehehe), aku ke kaunter setelah nombor aku disebut. Dan kerani kaunter yang bertugas adalah perempuan itu. Lebih kurang macam ni lah perbualan kami (Sabahan Malay) MySpace.

"Saya mau kirim barang. Macam mana proses dia tu aarr?.."
"Mo kirim di mana tu?" (dengan kening berkerut)
"German"..
"Mo timbang dulu la... " (nada bosan)

Aku menghulurkan box yang sudah siap berbalut untuk ditimbang. Dia meletakkan box tadi di atas mesin penimbang dan mencatit berat box tu. Dia memberikan aku sehelai borang yang perlu diisi. Terlalu banyak yang perlu diisi. Aku keliru. Maklumlah, first time (kedapatan)MySpace .

"Mana yang mo diisi ni? Semua kah?... " Aku bertanya.
"Ada juga yang tidak payah isi tu!!..." (nada geram)
"Isi ini... Ini... Ini.. Dan ini... " Sambungnya acuh tak acuh sambil menunjuk dengan pantas kolum-kolum tertentu di dalam borang tu. Aku masih blur... (Lembam kan..hehe MySpace)

"Sorry aaarr... Boleh kasi tau sekali lagi kah mana yang mo diisi tu?"
"Heiyaa..." Dan ketika dia mengeluarkan 'bunyi' ini, aku mula hilang sabar.
"Minta maaf sajalah... Tapi saya tak mo tanya balik-balik bah kalau saya tau...Ni pertama kali bah ni" MySpace
Dia menjengilkan mata kepadaku.
"Ini... Ini.. Ini...Dan ini... Yang ni jangan isi.. Ni pun tak payah isi..."
Belum pun sempat aku menangkap penerangannya (walaupun bukan penerangan yang baik), dia meminta aku memberikan laluan kepada orang lain dahulu sewaktu aku mengisi borang tu. Aku tidak tahu samada kepala otak aku ni yang terlalu lembap ataupun dia yang tidak begitu mahir memberikan penerangan. Erm.... MySpace

Aku mengisi bahagian nama penerima & pengirim, jenis/ nama barang yang hendak dikirim juga tandatangan pengirim bagi mengesahkan barang yang dikirim tersebut tidak mengandungi benda yang diharamkan di sisi undang-undang serta memberi keizinan kepada pihak kastam untuk memeriksa jika dicurigai.
Aku menyerahkan borang itu kepadanya. Selepas aku membayar, dia memberikan aku tracking number.
"T.Q..."
Aku keluar dari pejabat pos dengan hati yang agak panas MySpace.

Dua minggu kemudian, ada barang lagi yang hendak dikirimkan ke Scotland (Co punya juga). Tapi kali ini bukan item yang dia dijual di ebay , tetapi animation figure yang dipesan oleh kawannya. Sekali lagi aku ke pejabat pos. Aku harap, aku tidak akan berurusan dengan perempuan tu lagiMySpace . Aku tidak suka dengan layanan yang dia berikan. Mujurlah kali ini aku terkena di kaunter sebelah. Seorang budak lelaki (budakkah?...) yang penuh dengan jenaka dan peramah... MySpace

Barangan yang dipesan melalui ebay seterusnya Co kirimkan sendiri di Pejabat Pos Besar KK... Ngee.... MySpace
Begitulah ceriteranya.... Maaf kalau kisah tak seperti dalam tajuk (keluar tajuk). Leganya rasa selepas sharing kisah yang sentiasa aku ingat tiap kali aku nampak perempuan ini.MySpace

-TAMAT-

P/S: Ni mesti kena complain lagi coz terlalu panjang.. kehkehkeh.. MySpace

2 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

bagus kau jadi novelis lah. oh ya... akupun benci sama orang tidak berbudi bahasa macam dalam cerita kau ini..

LennMommaChubby on 10 December 2010 at 09:11 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Hahaha... Susah mo cari makan bh kalo jadi penulis novel. Banyak saingan.. Bagus lagi jadi tukang sapu saja...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~* MaRkETinG

 

Copyright © 2008 Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez | Blog Templates created by Web Hosting Men