Tuesday, 25 January 2011

BaHaYa YaNg TeRsEmBuNyi DaLaM BoToL PLaStiK & BeKaS PLaStiK


Aku rasa perkara ini menarik dan perlu dikongsikan untuk pengetahuan umum. Pernahkah kamu minum dari botol plastik (mineral, coke, dll..) dan ternampak simbol segitiga di bahagian bawah botol yang ada nombor di dalamnya? Pernah?... Mesti pernahkan..... Kalau tak pernah tengok, ni lah gambar simbol-simbol tu...







Tahukah kamu apa maksud nombor tersebut? Atau kamu hanya meneka bahawa itu merupakan 1 simbol untuk dikitar semula? Jika itu yang kamu fikirkan, kamu SALAH !!!!!! (amboi... macam marah jew...)
NOMBOR tersebut memberitahu kamu tentang BAHAN KIMIA YANG DIGUNAKAN UNTUK MENGHASILKAN/MEMBUAT BOTOL PLASTIK tu.

1)    Polyethylene terephalate (PET)
2)    High density polyethylene (HDPE)
3)    Unplasticised polyvinyl chloride (UPVC) or Plasticised polyvinyl chloride (PPVC)
4)    Low density polyethylene LDPE
5)    Polypropylene (PP)
6)    Polystyrene (PS) or Expandable polystyrene (EPS)
7)    Other, including nylon and acrylic

Adakah kamu tidak pernah tahu bahawa banyak bekas-bekas plastik tu mempunyai racun dan bahan kimia yang boleh mencair dari bekas plastik dan mampu meresap ke dalam makanan/minuman kamu? (aku rasa ramai yang tahu tapi buat tak tahu ni..)
Berapa kali kamu pernah bercakap macam ni >> "Saya tak mahu makan/minum yang ini.. Rasanya macam plastiklah..." Memang rasa plastik kerana kamu sedang 'mencicipi' plastik! (yaiksss.... aku pernah ni...) Dan yang PALING MERBAHAYA antara semua list tu adalah No: 3, 6, dan 7!
JANGAN GUNAKAN BOTOL YANG MEMPUNYAI NOMBOR INI. >> 3, 6 & 7
Sila teliti dulu simbol yang terletak di bahagian bawah botol sebelum membeli/menggunakannya..





(Sumber : Hasil campur-aduk dari beberapa buah laman web yang memperkatakan tentang keburukan botol plastik.)







P/S : Takutlah... Semalam aku minum kopi ping dalam botol..... Uhuk...Uhukzzz...

9 comments:

CIK CIRA on 25 January 2011 at 01:14 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kitar semula...good information..huhu

gunsirit on 25 January 2011 at 06:10 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ya...ada juga yg teruk sangat kasi campur plastik dalam goreng pisang...

E.d.Y on 25 January 2011 at 07:41 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

bahaya guna balik botol2 yg dah habis diguna..better buang...

LennMommaChubby on 25 January 2011 at 08:21 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

cik cira :thnx, cik cira...

guns : yupp.... sa pnah nampak tu d tamu dongg*****...

E.d.Y : betul tu, E.d.Y... Tapi zaman kanak2 dulu, sy pnah guna semula botol sirap buat bekal air pergi skolah... huhu.

beaty on 25 January 2011 at 11:08 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

memang x bagus ni..ada jangka hayat botol ni...kalo suda guna satu kali kan tidak buli guna 2 kali lagi ni

LennMommaChubby on 25 January 2011 at 11:27 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ya, beth... ko tak ingat c is ka?... Jadi kuning2 sudah tu botol cola masih lagi dia guna... yaiksss....

thebeybeh on 25 January 2011 at 14:47 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

lepas ni sy mau minum dlm tempurung kelapa saja.

LennMommaChubby on 25 January 2011 at 18:04 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Hahahaha.... No 1 tu masih lagi dlm paras yg selamat untuk digunakan. Yg pnting jgn re-use la...

Anonymous said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

MEMANG AKU SOKONG SEPENUHNYA MAKLUMAT INI.SEBELUM NI AKU X TAU LANGSUNG.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~* MaRkETinG

 

Copyright © 2008 Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez | Blog Templates created by Web Hosting Men