Wednesday, 26 January 2011

MiToS PeMaKaNaN SiHaT


Sumber Gambar : Google

Seperti yang sudah diketahui, kekurangan nutrien boleh menjejaskan kesihatan dan kecergasan badan. Walaupun amalan pemakanan sihat itu sangat penting tetapi terdapat juga mitos yang boleh menjejaskan kesihatan kita jika kita mempercayainya.

Berikut adalah mitos-mitos itu :-

1. Bersenam dengan perut kosong.

Jika perut berkeroncong, bermakna ia cuba memberitahu kita sesuatu [lapar.... huhu]. Jika kita tidak menghiraukannya, maka kita memaksa badan kita untuk bekerja tanpa bahan bakar. Sebaiknya sebelum bersenam atau melakukan apa-apa aktiviti fizikal, pastikan mengambil makanan ringkas terlebih dahulu seperti sebiji epal.


2. Bergantung kepada biskut dan minuman tenaga.

Walaupun elok mengambilnya sekali sekala, ia tidak membekalkan antioksidan yang perlukan untuk menghalang penyakit. Lebih baik bergantung kepada buah-buahan dan sayur-sayuran memandangkan ia penuh dengan vitamin, mineral, cecair dan serat.


3. Tidak mengambil sarapan pagi.

Tidak mengambil sarapan bukanlah satu idea yang bagus kerana sarapan pagi adalah sumber tenaga untuk  memulakan hari. Badan amat  memerlukan bahan bakar secepat mungkin pada awal pagi.


4. Diet rendah karbohidrat.

Badan kita memerlukan karbohidrat untuk otot dan juga penyimpanan tenaga.


5. Makan apa saja.

Bersenam setiap hari tidak memberi lesen untuk memakan apa saja yang kita mahu. Makanlah makanan yang seimbang.


6. Kalori tidak mencukupi

Walaupun menurunkan berat badan melibatkan kalori, kehilangan secara mendadak adalah merbahaya. Apa yang perlu dilakukan adalah mensasarkan untuk menurunkan 0.5kg dalam masa 2 minggu. Pastikan kita mendapat kalori yang cukup untuk membolehkan badan berfungsi dengan sempurna.


7. Kurang minum.

Air, susu dan jus adalah minuman terbaik untuk mereka yang aktif. Kita perlu kerap minum dan tidak perlulah menunggu sehingga kita dahaga. Apabila kita merasa dahaga, badan kita mengisyaratkan  bahawa kita sebenarnya sudah sudah kekurangan air.



Sumber : Majalah Rapi (telah diubahsuai).





P/S : Aku rasa, aku tak ambil karbohidrat seminggu pun badan aku tetap dapat sumber tenaga daripada lemak-lemak tepu aku...

8 comments:

gunsirit on 26 January 2011 at 06:24 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Alamak..kanafa shoutbox ko tu lebar butul..susah mau baca post ko..hehe

beaty on 26 January 2011 at 06:26 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Wah len ko kan memeng mau diet suda ni..keep it up ya len...

LennMommaChubby on 26 January 2011 at 06:49 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

guns : hi, guns.... ada masalah setting sa punya blog bh kmarin..... belum adjust btul2 lg tu....


beth : iya beth... sa benci "c gemuk" ni... Tiba la masanya sa biarkan "dia" pergi.... huhu

josrevalution on 26 January 2011 at 16:40 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kamu mau diet....sy pla mau gemuk...hahaha..

http://josrevalution.blogspot.com/

Just on 26 January 2011 at 17:01 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

minum nescafe ja utk breakfast pun kira breakfast ba kan..

LennMommaChubby on 26 January 2011 at 18:15 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

jos : kalo mo gmuk, snang saja. beli jak tu weight gain sana watson. 1 tin ko abis trus gumuk tu ko.... bnyk dah kwn sa yg kurus try....

just : boleh la tu, just... yg pnting ada isi perut.... heheh

E.d.Y on 26 January 2011 at 19:49 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

nak diet jugak..banyak sngt lemak2 tersimpan..huhu

LennMommaChubby on 26 January 2011 at 20:34 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

jom diet!!.. chaiyok... chaiyok... ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~* MaRkETinG

 

Copyright © 2008 Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez | Blog Templates created by Web Hosting Men