Wednesday, 19 January 2011

MaKaNaN YaNg MaMpU MeNiNgKaTkAn KaDaR MeTaBoLiSmE



Apa itu metabolisme? Metabolisme merupakan satu proses pengolahan (pembentukan dan penguraian) zat-zat yang diperlukan oleh tubuh agar ia dapat menjalankan fungsinya. Dalam sesetengah kes, metabolisme yang perlahan akan membuatkan seseorang itu mengalami kegemukan macam aku. Huhuhuh....Tapi berdasarkan kajian, ada beberapa jenis makanan yang mampu merangsangkan peningkatan kadar metabolima tubuh manusia. Satu malam aku cari benda-benda ni. Sekadar ingin berkongsi... Sudah semestinya akan diamalkan... 



~ EPAL
   Membataskan sel untuk menyerap lemak dan dalam masa yang sama ia mendorong penyerapan air berlebihan untuk membantu melepaskan lemak dari badan.

~ KEKACANG
   Meningkatkan kemampuan tubuh membakar lemak dan sentiasa merasa kenyang.

~ BUAH-BUAHAN yang mengandungi VITAMIN C
   Membantu dalam proses metabolisme.

~ PROTIEN
   Makanan yang kaya dengan protien dan serat adalah makanan terbaik untuk membakar lemak dalam perut.

~ TEH HIJAU
   Membakar lemak dan mengurangkan kemampuan tubuh untuk menyerap lemak.

~ PISANG
   Kalium yang terdapat dalam pisang akan membantu meningkatkan metabolisme dan mengekalkan keseimbangan air dalam badan.

~ SALMON / TUNA
   Omega 3 yang terkandung dalam ikan laut dalam ini merupakan pembakar lemak alami kerana mampu mengurangkan paras kolestrol.

~ CILI
    Mempunyai capsaicin yang meningkatkan kadar metabolisme. Cili merupakan makanan yang memiliki  kesan termogenik. Tubuh akan membakar kalori selama 20 minit selepas mengunyah cili. 









P/S : Hoooorayyy!... Aku suka cili....

                

8 comments:

gunsirit on 19 January 2011 at 18:49 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Yg disenaraikan...saya paling suka cili saja..hehe

E.d.Y on 19 January 2011 at 21:00 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

makan cili??pedasnyyyaaaa

donny on 19 January 2011 at 21:26 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Hello Lenn,info berguna ni,ngam untuk gunsirit..haha
saya suka makan pisang.. hehe

LennMommaChubby on 19 January 2011 at 23:03 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

guns : ko pun suka cili plak kan... hehe

E.d.Y : Rasa pedas tu la yg sedap...

donny : hi, donn.... ngam utk c guns saja ka?... Jaat ko aarr... haha.. sa pun suka mkn pisang juga...

Ellen on 20 January 2011 at 08:18 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

good info ni sis...thanks ya...

LennMommaChubby on 20 January 2011 at 17:09 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wlcome, ellen.... sa sdg cuba mngamalkan sekurang2nya 1 drpd list tu stiap hari.... hehe

nairaariaa on 24 March 2011 at 14:38 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

saya suke pedas...tp gemok je jgk...heee~

LennMommaChubby on 24 March 2011 at 15:22 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kena tengok metabolisma awk juga, naira.. cili tu sekadar pemangkin saja... ^^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~* MaRkETinG

 

Copyright © 2008 Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez | Blog Templates created by Web Hosting Men