Wednesday, 12 January 2011

FoBiA...... [Tiada Kaitan Dengan Thai's Horror Movie tu ya....)


Fobia... Sebut saja perkataan ni aku terus terfikir tentang suatu situasi yang mana seseorang itu mengalami ketakutan yang melebih-lebih dan tidak munasabah terhadap sesuatu keadaan, tempat ataupun benda > ni aku punya definisi berdasarkan pemahaman aku....  Setiap orang ada fobianya sendiri. Yang membezakannya hanyalah tahap keseriusan fobia tu. Aku tidak terkecuali... Aku fobia pada lipan, ular, cacing, etc. (segala benda yang seumpama dengannya). kadang-kadang belt yang diletakkan di tempat yang tak sepatutnyapun buat aku terjerit-jerit macam orang gila sambil berlari panjat kerusi... Lepas tu tak mahu lalu tempat tu lagi (walaupun aku dah tahu apa yang aku nampak tadi tu bukannya ularpun... huhu...) >Teruknya...


*    *    *    *    *    *    *    *    *

Sumber : Google
 Definisi / Pengertian fobia oleh pakar psikologi : Penolakan yang dilahirkan dengan perasaan takut yang melampau dan tidak berasas terhadap bahaya yang dipercahayai terkandung  pada sesuatu objek atau situasi. [ Hampir sama dengan aku punya definisi...hehe...]

Kategori fobia :
~ Fobia Spesifik = ketakutan yang disebabkan oleh sesuatu objek dan tempat yang konkrit.
                             (contohnya : binatang & lif)  
~ Fobia Sosial = ketakutan yang tidak rasional terhadap beberapa situasi yang sedang dialami.
                           (contohnya : berada di khalayak ramai)
                
Jenis-jenis fobia : [sebenarnya ada banyak lagi...]
  1.   Claustrophobia = takut berada di tempat ruang yang sempit dan tertutup.
  2.   Agoraphobia = takut berada di tempat awam (tempat yang ramai oranglah ni...)
  3.   Acophobia = takut berada di tempat tinggi. 
  4.   Scopophobia = takut dilihat/direnung orang lain (lebih kurang dengan yang no. 2 tu..)
  5.   Ephebiphobia = takut melihat golongan remaja (macam-macamlah... hehe)
  6.   Trichophobia = takut melihat rambut yang gugur 
  7.   Vomitophobia = takut termuntah apabila melihat orang yang muntah
  8.   Motorphobia = takut akan semua jenis kenderaan yang bermotor.
  9.   Pentheraphobia = takut akan ibu pasangan/mertua (luculah...)
  10.   Vestiophobia = takut kepada pakaian-pakaian yang tertentu (contohnya pakaian sendat)
  11.   Animal phobia = takut kepada binatang/haiwan tertentu (akulah ni...)
  12.   Blood phobia = takut darah (aku rasa kebanyakan orang ada fobia ni...)

Cara menangani atau merawat fobia :

  • Kaedah Systematc Desensitization = Membayangkan objek, tempat atau situasi yang ditakuti ketika berada dalam keadaan rileks.
  • Kaedah Flooding = Terapi psikologi di mana penghidap dipaparkan secara langsung dengan bahan yang menjadi sumber fobianya.
  • Kaedah Modelling = Pendedahan terhadap pelbagai situasi pemicu fobia. 
  • Kaedah Biology = Penggunaan sedatif, transqiulizer, anxyolitic.  








Dirujuk dan diubahsuai dari :- Psikologi Abnormal.

P/S : Apa fobia anda? Atasinya...


6 comments:

beaty on 12 January 2011 at 22:38 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Sa agoraphobia la ni..tingkat 2 ja pun gayat suda len

LennMommaChubby on 13 January 2011 at 06:27 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Sama la, beth... Sa plg gayat naik jejantas.. Sa ni bnyk fobia ni...

josrevalution on 13 January 2011 at 09:40 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

er,,tu sumber dari prof kah??tapi lau sy plak fobia sentuh pompuan???heheh..kamu rasa fobia jenis pa sy ni ah???

LennMommaChubby on 13 January 2011 at 10:01 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

dari sebuah buku yang di tulis oleh sorang pkar psikologi. ada banyak jenis fobia ni... tapi tu saja yg sa dpt list kan d c ni... nanti sa tolong ko cari k... [fobia sentuh pmpuan meh kalo sudah jadi papa....?] hahahaha

gunsirit on 13 January 2011 at 12:11 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Saya paling fobia naik kapal tarabang, tapi naik kerbau..ok pula..ehhe

LennMommaChubby on 13 January 2011 at 14:20 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ada tu nama jenis fobia ko d post terbaru sa...hehe

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~* MaRkETinG

 

Copyright © 2008 Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez | Blog Templates created by Web Hosting Men